×

Rationele emotieve gedragstherapie

Heb jij wel eens het gevoel dat wat je overkomt onredelijk is, of dat je altijd maar moet?
Zoals Albert Ellis zegt: “Het zijn niet zo zeer de gebeurtenissen die jouw gedrag en gevoelens bepalen, het zijn de gedachten die je daarover vormt die jouw gedrag en jouw gevoel bepalen.”

Als jij je daarvan bewust bent geworden, besef je ook dat je in de meeste gevallen een keuze hebt hoe te handelen en in hoeverre het terecht is dat je bijvoorbeeld een onzeker gevoel, angstig gevoel, boos gevoel hebt. Door daadwerkelijk onderscheid te kunnen maken welke gedachten zinvol zijn en welke zinloos, heb je de keuze in wat te doen.

Hierdoor wordt de beleving veel te moeten sterk verminderd. De beleving wordt de B’s bepaald Bang, Boos, Blij, Bedroefd en Beschaamd. Waar herken jij je in?
Pak deze zelfsaboteurs aan! Aan de hand van een gestructureerde aanpak kun je dit in relatief korte tijd leren.

Veel voorkomende dwanggedachten:

  • Mensen moeten mij aardig vinden, anders deug ik niet en dat is verschrikkelijk – de liefdesjunk
  • Ik mag geen fouten maken, anders ga ik af en ben ik waardeloos – de heilige
  • Alles moet precies gaan zoals ik dat wil, anders is dat onverdraaglijk, daar kan ik niet tegen – het verwende nest
  • Het moet rechtvaardig zijn, mensen moeten zich aan regels houden, anders deugen die mensen niet – de moralist
  • Ik moet altijd bedacht zijn op alle soorten narigheid, anders gebeuren verschrikkelijke

Change the things you can, accept the things you can’t! Albert Ellis