×

Mindfulness

Het richten van de aandacht in bedachtzaamheid

“Meditatie is niet zozeer een manier om je terug te trekken uit de wereld, het is veeleer een levenskunst. Een methode die het mogelijk maakt te genieten van en vredig aanwezig te zijn bij alles wat je doet, waar je het ook doet – iedere dag weer”. (Jon Kabat-Zinn)

Jon Kabat-Zinn is de oprichter en voormalig directeur van de Stress Reduction Clinic van de universiteit van Massachusetts, waaraan hij als hoogleraar was verbonden. Hij ontwikkelde aandachtstraining (Mindfulness), een techniek om mensen te leren omgaan met stress, angst, pijn en ziekte. Zijn missie is om de aandachtstraining een plaats te geven binnen de reguliere geneeskunde en in de samenleving als geheel.

Mindfulness zelf is ongeveer 2500 jaar geleden ontstaan uit het Boeddhisme. Het ging en gaat daarbij om het cultiveren van bewuste aandacht voor het hier en nu. De term Mindfulness komt van satipatthana, en is onderwerp van de Satipatthana Sutta, één van de oudste Boedhistische teksten. In deze teksten wordt mindfulness meditatie beschreven als een methode om het persoonlijk lijden te verminderen, en positieve kwaliteiten zoals inzicht, wijsheid en compassie te ontwikkelen. Het bevrijd je van de macht van gedachten over jezelf en brengt je in contact met de kracht van gedachten in jezelf.

Wat doet Mindfulness?

De meest voor de hand liggende resultaten van Mindfulness zijn:

  • het leren loslaten (van omgevingsinvloeden);
  • in het hier-en-nu zijn;
  • contact maken met de eigen gevoelens en gedachten.

Daardoor kan men loskomen uit storende automatismen en patronen.

Mindfulness bij TeN kan individueel of in groepsverband verzorgd worden. Naast gespreksvoering wordt een map verstrekt met informatie, oefeningen en krijgt men een aantal cd’s waardoor ook thuis geoefend kan worden. Gemiddeld duurt een traject 4 maanden.